lundi 18 mai 2015

Còn ai Hát Cho Việt Nam và bộ ảnh của Hiroji Kubota photographs of the Fall of Saigon 1975.



2 lần người Việt di cư.
Lần đầu người ta chạy từ Bắc vào Nam.
May là còn đất lành, chim đậu.

Lần thứ hai khi người miền Nam mất đất.
Làn sóng người lúc đó hãy còn ít so với dân số ngày hôm nay.
Thế mà cũng không đếm hết được số người tử vong chết đếm không hết.

Lần này hiểm hoạ đã cận kề mà hình như người dân trong nước vẫn điềm nhiên, ung dung, tự tại như không thể có chuyện gì xảy ra.

Có lẽ người nghèo thì lo chạy theo cơm áo.
Người có chút tiền affaire thì lo hưởng thụ, du lịch.
Và những ai khác thì  có vẻ không tin hay không muốn biết những tin xấu đến cho mình nên họ cứ vờ đi.

Ngay cả tương lai chữ Việt cũng sẽ không còn hay chỉ còn trong những cuốn tự điển như  chúng ta hay tranh cãi viết sao cho đúng i ngắn hay Y dấu hỏi hay ngã và khi  tiếng nước tôi không còn nữa thì ai còn hát cho Việt Nam đây ?

Có ai còn quan tâm chuyện này không ?

CRTH

Hiroji Kubota photographs of the Fall of Saigon 1975

 
(久保田 博二 Kubota Hiroji?, born 1939) is Japanese photographer, a member of Magnum Photos who has specialized in photographing the far east.

Born in Kanda (Tokyo) on 2 August 1939, Kubota studied politics at Waseda University, graduating in 1962.[1] In 1961 he met the Magnum photographers René Burri, Elliott Erwitt, and Burt Glinn.He then studied journalism and international politics at the University of Chicago, and became an assistant to Erwitt and Cornell Capa, in 1965, a freelance photographer.

Kubota photographed the 1968 US presidential election and then Ryūkyū islands before their return to Japan in 1972. He then photographed Saigon in 1975, North Korea in 1978, and China in 1979–85, and the USA in 1988–92, resulting in books and exhibitions

Kubota won the Mainichi Art Prize in 1980,[ and the Annual Award of the Photographic Society of Japan in 1981.[3] Three of his publications won him the first Kodansha Publishing Culture Award in 1970: "Black People", and essays on Calcutta and the Ryūkyū





Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire